Wat doe ik

Visuele leerstrategie ofwel beelddenken

Beelddenken is een andere manier van informatie verwerken. De beelddenker denkt voornamelijk in beelden, gebeurtenissen en ervaringen. Een talent! Ze zien vaak in één oogopslag een oplossing, zijn creatief, innovatief en zitten vol ideeën. Een beelddenker werkt het liefst vanuit het geheel naar het deel. Ze willen leren door dingen te doen en niet door te luisteren. Nieuwe dingen leren ze door deze nieuwe informatie te koppelen aan dat wat ze al weten of hebben meegemaakt.

Alle mensen worden als beelddenker geboren, als baby ken je immers geen taal. In de loop van de eerste jaren leert een mens het talige denken aan. Door te praten, luisteren, het aanleren van regels en volgorde.

In onze maatschappij is talig denken essentieel. School is hierop ingesteld en leert kinderen dit talige denken aan. Vooral in groep 3, bij het leren lezen, moet er een overstap naar taaldenken worden gemaakt. Bij sommige kinderen gaat dit niet automatisch. Zij blijven hun leerervaringen in beelden en gebeurtenissen verwerken. Ze blijven hun visuele, associatieve en creatieve denken gebruiken. De talige, procedurele manier van lesgeven en toetsen sluit niet aan bij de visuele manier van denken.

Er komt niet uit wat er in zit. Het levert frustratie op, en dat leidt soms weer tot faalangst, gedragsproblemen of motivatieproblemen.

Visit Us On TwitterVisit Us On Facebook